Bovenkerk Kamerkoor Kampen

Zaterdag 20 oktober 20.00 uur
€ 15,00 (voorverkoor € 12,50)

Het koor

Het Bovenkerk Kamerkoor Kampen is officieel opgericht op 1 februari 2001. Het is een algemeen koor, aangesloten bij de KBZON (Koninklijke Bond van Zang- en Oratoriumverenigingen in Nederland).

Het Bovenkerk Kamerkoor Kampen bestaat uit ongeveer 30 enthousiaste leden (bassen, tenoren, alten en sopranen) die graag bezig zijn met koormuziek op hoog niveau. Daarbij worden koorwerken uit alle stijlen van de klassieke muziekgeschiedenis beoefend. Daarbij wordt zowel a capella gezongen als begeleid. Ab Weegenaar is dirigent van het koor en Sander van den Houten is de vaste begeleider op het orgel. Het koor, opgericht op 1 februari 2001, is een algemeen koor en is aangesloten bij de KBZON (Koninklijke Bond van Zang- en Oratoriumverenigingen in Nederland).

Ab WeegenaarDirigent

De muzikale leiding van het koor is in handen van onze dirigent, Ab Weegenaar. Ab (1953) stond al op 15-jarige leeftijd voor zijn eerste koor. Later was hij als cantor-organist o.a. verbonden aan kerken te Zeerijp, Groningen, Eelde, Leidschendam, Arnhem en de Grote Kerk van Wageningen. In 1995 werd hij aangesteld als hoofdorganist van de Bovenkerk te Kampen.

In 1999 stond hij aan de wieg van wat in 2001 officieel het Bovenkerk Kamerkoor Kampen zou worden. In 2003 studeerde hij af aan de Hogeschool IDE te Gorinchem voor het vak koordirectie. Hij is vanaf 2002 ook dirigent bij CGZ Immanuël in Meppel en vanaf 2003 bij COV Dieren.

Fagottist
Ab Weegenaar studeerde fagot aan het Stedelijk Conservatorium in Groningen. In 1974 sloot hij deze studie af met een onderscheiding voor solospel. Als fagottist was hij werkzaam bij het voormalige Noordelijk Filharmonisch Orkest, het Residentie Orkest en als solo-fagottist bij Het Gelders Orkest. Door tijdgebrek heeft hij deze werkzaamheden beëindigd. Incidenteel verleent hij als fagottist in diverse begeleidingsensembles medewerking aan concerten en TV-opnamen, zoals van het EO-programma "Nederland zingt".

Organist

Sander kleinSander van den Houten (1987) is vanaf april 2017 benoemd tot organist van de Evangelisch Lutherse Kerk in Den Haag en daarmee vaste bespeler van het beroemde Bätz-orgel uit 1762. Tevens is hij titulair-organist van de Burgwalkerk als van de Broederkerk te Kampen en tweede organist van de Bovenkerk aldaar.

​Op zijn achtste jaar begon hij met piano- en orgelstudie bij Paul Kieviet in Middelharnis (Z-H). Hij deed mee aan concoursen en won prijzen op het jeugdsolistenconcours in Melissant (3e prijs), het ensembleconcours in Oude Tonge (2e prijs) en het Buxtehudeconcours te Zierikzee (1e prijs).

Zijn vakopleiding tot organist ontving hij aan het Rotterdams conservatorium bij Bas de Vroome (literatuur) en Aart Bergwerff (improvisatie) en behaalde daar zijn bachelor diploma. In 2013 slaagde hij cum laude voor zijn masterdiploma orgel aan het ArtEZ-conservatorium van Zwolle bij Theo Jellema.

​ Daarnaast volgde Sander van den Houten masterclasses bij Willem Tanke (Messiaen), Harold Vogel (Buxtehude), Jacques van Oortmerssen (Stylus Phantasticus) en Thomas Trotter (Engelse orgelliteratuur).

​Zijn werk als koorbegeleider bracht hem o.a. naar Tsjechië, Frankrijk, Duitsland, Denemarken en Oostenrijk. Tevens maakte hij in 2013 een concertreis naar Rusland waar hij in Kostroma een aantal orgelconcerten verzorgde.

Als dirigent is hij verbonden aan het Concertkoor Immanuël te Kampen en de ‘Zang- en Oratoriumvereniging Raalte’. Tevens is hij cantor van de Theologische Universiteit te Kampen. Sander volgt privé lessen koordirectie bij Wiecher Mandemaker.

​Ook is hij vaste begeleider van o.a. het Bovenkerk Kamerkoor o.l.v. Ab Weegenaar en van het Kampen Boys Choir o.l.v. Rintje te Wies.

Sander van den Houten geeft jaarlijks vele concerten als solist, begeleider en continuo speler. Ook heeft hij een privé lespraktijk.